Isnin, 22 April 2013

DEMAM? cara nak elak hidrasi

Baru-baru nie amirah demam. Risau hati bila anak-anak demam. yelah ari jumaat sihat. aktif dia main. tiba-tiba ari sabtu bangun tido terus demam. Ibu mana yang tak risau. Cik hubby lak jauh. mungkin demam rindu kat ayah dia. takut demam dia berlarutan, saya cuba sedaya boleh untuk kurangkan panas dia. Sebelum nie amirah senang kena ulser sebab demam. bila demam, dia jadi makin tak selera. minum air pun susah. Jadi pe yang saya buat.
1. mandikan dia dengan basic h. rendam dia, biar panas badan dia kuar. 
2. dan untuk dalaman, saya beri dia minum performance drink. Tujuannya tak nak dia hidrasi. tak nak dia kena ulser lagi. 

masa saya beri dia minum performance drink, mula-mula dia tak nak. tapi bila pujuk-pujuk. alhamdulillah, mudah. Mungkin dia takut rasa tak sedap kot. Alhamdulillah, habis segelas. Sebenarnya, performance drink nie rasa dia sangat sedap jika dibandingkan dengan garam ORS. rasanya macam OREN TANGGO. 


Nak tau knp saya beri amirah Performance drink?
Ia adalah minuman isotonok kurang gula yang mempunyai kepekatan sama dengan darah manusia. jadi ia akan mudah diserap oleh badan. Bila mudah diserap oleh badan, jadi badan akan dapat bekalkan tenaga segera kepada badan. So, tak delah amirah lembik sangat. Memang saya perasan, amirah tak lah lembik sangat macam selalu bila dia demam.

Jika anda tanya kenapa saya tak berikan amirah minuman isotonik yang lain. 
Sebab utamanya, minuman tersebut bergas. Performance drink tak bergas. dia dalam bentuk serbuk.. hanya bancuhkan kedalam air.  dulu masa amirah kecik-kecik, saya bancuhkan dengan bancuhan yang cair, sekarang pekat sikit.

bukan budak-budak je, saya pun ambik gak. lagi-lagi bila cuaca panas tak menentu macam sekarang. memang badan nampak lebih cergas. yelah bila badan tak cukup air,  akan cepat letih. tak caya... cubalah, sebab hanya yang dah cuba je yang tau rasanya.



Shaklee Id 846147
Berminat?boleh hubungi saya di shaidahmazlan@yahoo.com 
or sms saya 0177206723

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...