Rabu, 8 Januari 2014

Set bersalin untuk rawat kemalangan

Penutup tahun 2013 pasti tak dapat saya lupakan. Cik hubby balik awal dari biasa. Klu biasa 6.30 petang baru sampai rumah. tapi sangat berbeza pada hari nie. lebih kurang 10 pagi dah sampai rumah. Dan yang pastinya keadaan cik hubby yang tak dapat saya lupakan. balik dengan muka lebam dan jalan terdengkot-dengkot. nampak hubby sangat tak bermaya.

Dengar cerita hubby macam magic buat saya. Yang pasti saya teramat-amat syukur. Saya masih ada hubby. Ada orang yang saya sayang, ada orang yang akan jaga kami. Cik hubby cerita. Lepas dia jatuh moto memang dia tak ingat apa. Mungkin sebab hentakan dibahagian kepala. Lepas jatuh moto cik hubby kata ada sorang pakcik sedarkan dia yang pengsan. Pakcik tu tny dia ok tak boleh bawa moto tak. Dengan mamai-mamai dia kata ok. Dan sepanjang perjalanan dia sampai ke tempat keja, dia memang tak ingat pa pe. Syukur. Allah lindungi dia. Alhamdulillah... ingatan cik hubby masih ok.

Terima kasih Allah lindungi dia. terima kasih kepada mereka yang menghulurkan bantuan. kami sangat-sangat hargai pertolongan anda. jasa baik anda, hanya Allah yang mampu membantu.

Balik cik hubby tunjukkan ubat Doktor bagi. saya tanya dia nak makan ke? Dia cakap ubat tahan sakit tu dia tak leh makan, alergik. Tak pelah, saya minta dia rehat dulu. Sambil tu saya hulurkan vit c untuk dia kunyah. Nasib baik dia tak membantah. Memang saya tak beri dia ubat yang dapat dari hospital. Sebab saya nak dia rasa kesan yang lebih baik.  macam waktu saya bersalin ari tu.

 Nie muka hubby bengkak kesan hentakan helmat pada tar jalan. Saya hanya dapat ambik hari ke-2. Hari pertama lebih bengkak dari nie.


Luka nie antara yang cik hubby teruja. Pengalamannya sebelum nie mau dekat seminggu nak kering luka bergesel ngan tar nie. tu belum betul-betl kering. klu nak tertanggal kulit luka nie, mahu lebih seminggu.

Dan ini juga salah satu luka yang buat cik hubby teruja. Luka di lutut. Selalu hari ke dua pun susah nak bengkok-bengkokkan lutut. Nie alhamdulillah, masuk hari ke 2 dah kering malah dah boleh bengkokkan lutut, walaupun bukan sepenuhnya.

Apa yang saya gunakan untuk merawat cik hubby?
Selain set basic berpantang, saya juga gunakan vit e, Ostematrix dan basic h untuk merawat cik hubby.

Lepas berikan vit c untuk sistem imun dia. Langkah pertama yang saya lakukan adalah basuh luka cik hubby dengan basic H. Kenapa saya tak cuci luka cik hubby waktu dia sampai rumah? Cik hubby bukan macam saya yang sangat obes dengan shaklee. Jadi, saya perlukan masa untuk dia bertenang. Bila saya kata nak cuci luka ngan basic H memang dia tak nak. Dia kata basic H nie 'clorox'. tengok macam mana 'klorox' nie bersihkan luka dia. hehehehe.... nak tak nak, dia berserah je lah... Dan bila dia tengok kotor-kotor yang masih terlekat, dia makin tak leh buat apa-apa. Semuanya sekarang ditangan 'jururawat tak bertauliah nie'.hehehe... Dan esoknya, hasil cucian 'klorox' semalam. sangat mengujakan dia. Dia sendiri nampak perbezaannya. Luka yang saya bersihkan dengan basic H, lebih kering, air bisa pun tak de, mengecut. Berbanding yang saya tertinggal (luka-luka kecil) memang nampak perbezaannya. Tak mengecut, tak  kering, Nie bukan saya cakap ye.. nie cik hubby yang cakap.

Jika basic H dah boleh mengeringkan luka kenapa saya perlukan set selepas bersalin?
basic H hanyalah kegunaan luaran. Sebab tu saya perlukan set selepas bersalin untuk dalaman cik hubby. 
1. Zink - ia adalah yang paling penting. Ini untuk membantu merawat luka-luka cik hubby. Zink membantu memulihkan luka dengan cepat.

2. B complex - b complex untuk selepas bersalin adalah untuk mengelakkan ibu-ibu meroyan, menenangkan.Walaupun cik hubby tak bersalin, saya berikan dia b complex sebab saya tak naka dia stess. Saya percaya dia trauma dengan apa yang berlaku. dan saya yakin b compleks mampu 'menenangkan' cik hubby.

3. Vitalea - Ini juga sangat penting. Vitalea merupakan vitamin yang lengkap. jadi, ia membantu melengkapkan nutrien yang cik hubby tak dapat. maklumlah, mulut dah tak dapat makan macam-macam sebab bengkak, nak makan pun tak lalu. jadi, vitalea nielah membantu.

4. Vitamin c - Vitamin c membantu meningkatkan sistem imun cik hubby. selain tu, ia juga membantu cik hubby dapat kulit yang baik.

5. ESP - ia membantu membaiki sel-sel yang dah rosak. jadi, sel-sel yang akan tumbuh akan lebih baik.

6. Ostematrix - Untuk kesihatan tulang.

7. Vit e-  Nie untuk elak kulit cik hubby berparut. Nanti hilang lak hensem dia. hehehehe...

saya cuma mampu buat yang terdaya saya mampu, iktihar, usaha saya untuk yang tersayang. Dan Allah yang menyembuhkan. Terima kasih Allah :)

Shaklee Id 846147



Berminat?boleh hubungi saya di shaidahmazlan@yahoo.com 

Fan Page : Mamaeisya
or sms/call : 0177206723

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...