Isnin, 3 November 2014

Ibu terlalu cerewet?

 selamat pagi semua..
tengok tajuk entry kali nie boleh buat ramai ibu-ibu sentap. Hihihi klu saya pun agak sentap gak. hahaha..

Tapi ada sesuatu yang saya nak cerita. Luahan hati seorang ayah dan suami tapi bukan suami saya ye. Em.... kisah yang saya rasa sebagai ibu akan buat saya terasa, kecik hati dll lagilah..

sebelum tu, layan dulu puteri-puteri kesayangan saya!!!
kawan gaduh & manja

Kakak sayang adik!!!
Adik sayang Kakak!!!

Kisah bermula bila saya diberitahu kisah sorang cikgu lelaki yang sangat pandai memasak. tambah-tambah lagi masakan Thai, kerabu mangga, somtam, tomyam dll lah... wah, bagi saya sangat hebat. Jarang-jarang saya jumpa lelaki yang pandai memasak.. apatah lagi, hidangannya menjadi santapan ahli keluarga setiap hari. Lagilah teruja...

Dalam nak mintak resepi, ada sesuatu yang dikongsikan. Dia cerita anak-anaknya banyak komplain klu ibu nya yang masak. Hah??? terkejut saya. Bukan masak yang susah pun.. yang simple je. Ceritanya, sebagai contoh isterinya masak bubur. anaknya kata buburnya keras, tak cukup lembut. Kalau dia goreng telur pun, anak-anak kata telurnya keras. Ayah masak telur lembutkan.. HUHUHUHU.. nangis saya tau.. bukan pe, klulah 2 puteri saya cakap macam tu, mau merajuk saya... yelah, dah masak bubur, manalah keras. telur digoreng memanglah macam tu... ayah masak

Tapi dia kata, orang perempuan nie kadang-kadang terlalu cerewet. Tak boleh sabar. benda kecik je, anak buat salah sikit je, or ada benda yang tak kena pada pandangan mata dia.. mulalah dijadikan besar. mulalah bebel sana, bebel sini, itu, ini..sampai anak tak selesa... huhuhu...

Tambahnya lagi, anaknya lebih manja dengannya. Bukan dia tak pernah marah pun anak mereka. Pernah juga dipukul, dimarah bila 2 3 kali dicakap tak nak dengar. Tapi katanya, lepas tu dia akan tanya balik pada anak, anak tu tahu tak kenapa dia marah, anak tu tahu tak apa salah dia. Dia akan betulkan. supaya anak tu lebih jelas..

Anak main sana, main sini, itu, ini, pekara biasa. Janganlah terlalu cerewet. Salah betulkan. Oh ye, tambah cikgu nie, masaklah dengan kasih sayang. Sebab kasih sayang tu akan mengalir dalam makanan. Walaupun cuma simple je, tapi, cukup hebat kesannya.

Teringat masa kecik-kecik dulu. Abah masak asam pedas ikan kering duri. sedap sangat. sampai tak cukup-cukup. Pas tu abah masak maggi memang lain dari yang lain. Abah tambah macam-macam, udang sotong, fishball, fish cake sayur, macam-,macam lah. mungkin bagi yang lain biasa, tapi pada saya sangat luar biasa. Sedap sangat.

Huhuhuu..  thanks cikgu. Ilmu yang sangat bermanfaat. Saya cek balik, saya macam mana. Memang ada yang harus diubah...  

Saya tak nak 'hilang' anak saya hanya disebabkan pekara yang terlalu remeh. Jom ubah.. Tapi, jangan manjakan anak tak bertempat ye :)

Shaklee Id 846147 
 FB : Shaidah mazlan
 Fan Page : Mamaeisya or sms/call : 0177206723




1 ulasan:

  1. Pengen yang lebih seru ...
    Ayo kunjungi www.asianbet77.com
    Buktikan sendiri ..

    Real Play = Real Money

    - Bonus Promo Red Card pertandingan manapun .
    - Bonus Mixparlay .
    - Bonus Tangkasnet setiap hari .
    - New Produk Sabung Ayam ( minimal bet sangat ringan ) .
    - Referal 5 + 1 % ( seumur hidup ) .
    - Cash Back up to 10 % .
    - Bonus Royalty Rewards setiap bulan .

    Untuk Informasi lebih jelasnya silahkan hubungi CS kami :
    - YM : op1_asianbet77@yahoo.com
    - EMAIL : melasian77cs@gmail.com
    - WHATSAPP : +63 905 213 7234
    - WECHAT : asianbet_77
    - SMS CENTER : +63 905 209 8162
    - PIN BB : 2B4BB06A / 28339A41

    Salam Admin ,
    asianbet77.com

    Download Disini

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...