Selasa, 22 November 2011

STRETCH MARKS - NIGHTMARE bagi kebanyakkan wanita... Jom atasinya...

bagi kebanyakan ibu-ibu mengandung, masalah stretch marks adalah sesuatu yang lazim...bukan saja ibu mengandung, malah mereka yang mengalami masalah kenaikan berat badan juga mengalami masalah yang sama... anda tak percaya? cuba anda tengok-tengok badan anda... ada tak garis-garis putih macam lemak pecah...burukkan..saya tak cakap anda punya ya... sebab saya pun tak suka tengok stretch marks saya... benci tau.. sebab nampak saya hodoh... 

stretch marks saya bertambah-tambah bila saya mengandungkan amirah... lagilah buruk... memang sedih sangat masa tu.. malu saya depan cik Hubby.... tapi... stretch marks saya makin pudar bila saya amalkan alfafa, vit c, b com, vita lea, esp, vitamin e. nampak macam banyak kan... tapi adalah jadual dia.. bukan saya makan sekali harung je...em..... dan yang paling penting, saya lebih yakin dengan diri saya... tak da lah asyik malu je dengan cik hubby... bukan tak penting ya... penting tau... sangat-sangat penting....  

Jom kita semak info mengenai stretch mark nie...
Ia adalah garis-garis putih yang terdapat pada beberapa tempat seperti perut, payudara, paha, lengan.Ia muncul akibat kulit meregang dalam waktu singkat sehingga kulit kehilangan elastisinya. Stretch mark kerap muncul pada wanita saat hamil atau saat badan mengalami kegemukan yang awalnya kurus. "Hampir 90% wanita hamil terkena stretch mark," kata dr. Nanden S. Prabu, SpKK dari Obagi Dermatologi Medical Clinics. Kulit terdiri dari tiga lapisan, lapisan paling dalam disebut subcutaneous, lapisan tengah dermis dan yang paling luar epidermis. Terjadinya stretch mark adalah pada lapisan dermis. Lapisan ini dipenuhi dengan pembuluh darah, sebenarnya lapisan ini terbuat dari jaringan elastis, namun bila tubuh membesar dalam waktu singkat, saraf ini akan melemah dan akhirnya pecah akibat kulit yang menipis. Stretch mark banyak terdapat pada wanita berkulit gelap karena mereka lebih banyak menghasilkan melamin. Stretch mark tak bole dihilangkan tapi mampu utk dikurangkan dgn pengambilan makanan (sayur2an,buah2an,), pengambilan air yg byk dan boleh juga sapu pelembab utk menjaga elastik/kekenyalan kulit
credit to kak cery



oh ya... nak gak tau kisah yang lain mengenai stretch marks nie... jom kita tengok kisah Aula nie... macam mana lak dia menyelesaikan masalah stretch marks dia...

Semalam la dok belek2 depan cermin tetiba tengok "eih macam dah berkurang la stretch mark nie… dok sapu2 rase licin jer… Nak tanye hubby of coz die kate cantik kan hahah :P"

Takleh aula nak share gambar hahah segan la… tapi percayalah mmg dah bertambah licin rupa dan rase  (macam makanan laks!)

Sebenarnya memang ramai yang dah share testimoni nie tapi takde lak aula rase kan.. tapi lepas mendisiplinkan diri untuk amalkan 3 CARA kat bawah nie alhamdulilah baru PERCAYA..

1. Pepagi breakfast memang Aula minum ESP+ FIBER wajib selain dari control diet dan tenaga nak make sure "Protien yang cukup untuk badan nie"

2. Amalkan minum air yang CUKUP sekurang-kurangnya 2-3Liter sehari wajib ye!!

3. Pengambilan VITAMIN C dan GLA  sekurang-kurangya 2 biji sehari.

Pa pun, saya cuma berkongsi je...jika anda nak lalui apa yang saya dah kongsikan...leh cuba... tapi tak da paksaan tau...




Shaklee Id 846147
Berminat?boleh hubungi saya di shaidahmazlan@yahoo.com 

or sms saya 0177206723

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...