Rabu, 22 Mei 2013

Gastrik? mengganggu anda nak puasa? nak cari alternatifnya?

Tinggal beberapa hari je kan kita nak sambut puasa. Saya percaya sekarang nie ramaiyang tengah pulon nak ganti puasa. ramai gak yang mengamalkan puasa sunat. Alhamdulillah...

Bagi anda yang sihat, mungkin tak menjadi masalah. Tapi bagi yang kerap mengalami masalah gastik memang masalah utama. ye lah, sape lah yang suka-suka tak nak puasa di bulan ramadan. Kesian kadang-kadang. Yelah, mereka mempunyai keinginan yang tinggi nak puasa, tapi disebabkan status kesihatan, tak dapat mereka mengamalkan ibadah berpuasa...



Gastrik antara masalah sangat lazim dan secara umumnya ia boleh dibahagikan kepada 2 jenis iaitu gastritis (keradangan lapisan mukosa yang melapik dinding perut) dan ulser perut atau peptik pada lapisan sel yang lebih dalam (lebih teruk berbanding gastritis). Biasanya apabila orang berkata mereka ada masalah Gastrik, ia merujuk kepada keadaan pertama (gastritis).
Secara semula jadi, sel perut kita menghasilkan asid hidroklorik(dengan pH 1 hingga pH 2) yang berfungsi mencerna makanan. Asid ini kuat dan jika terkena tangan, kulit akan terkakis. Sel perut menghasilkan lapisan mukosa (lapisan pertahanan) sebagai pelindung daripada kesan asid hidroklorik.



Pengeluaran atau rembesan asid hidroklorik berlaku apabila ada makanan untuk memulakan proses pencernaan dan gastrik berlaku apabila tiada keseimbangan antara kuantiti rembesan asid hidroklorik (terlalu banyak) dengan kekuatan lapisan pertahanan (menjadi lemah). Jika lapisan pertahanan ini menjadi lemah, ulser berlaku kerana asid hidroklorik boleh sampai ke sel dan menyebabkan keradangan.
Jika orang mengadu sakit perut ketika lapar, ia menandakan asid hidroklorik terlalu banyak dalam perut dan sebaliknya jika sakit perut selepas makan, ia mungkin menandakan masalah ulser perut kerana lapisan mukosa yang sudah lemah.
Nak atasi masalah nie?
Cadangan yang paling sesuai untuk masalah gastrik adalah ESP dan alfafa..
ESP - ia mengandungi sumber protien yang diperlukan oleh badan yang mana ia berfungsi untuk menggantikan sel badan yang rosak. Selain itu ia juga berfungsi untuk ketahanan badan.
Alfafa - seribu satu kelebihan. untuk gastrik ia berfungsi untuk membuang angin dalam badan
tak percaya ia boleh bantu anda menyelesaikan masalah gastik?
Meh tengok testimoni dari pengguna nie...
Kalau saya tahu ESP boleh membantu merawat gastrik, awal2 lagi saya amalkn secara konsisten...baru2 ni saya kene gastrik yang agak kronik...saya mmg dah lama kene gastrik hampir 10 tahun...hari yang saya sakit tu mmg sampai jd cam udang la...pastu sy google2 (nasib HP ada mobile internet)nak cari penawar sakit ni.. jumpa plak peranan ESP ni utk gastrik, kebetulan ada ESP dalam almari tu yang saya guna skip2, tekad amik ESP (paksa diri tu bangun )minum ikut arahan, dan esoknya dah kurang daan sekarang ni dah hilang terus sakit gastrik (selalunya kalau makan ubat hampir 5 hari baru ok) TQ Shaklee..
Like ·  ·  · April 19 at 12:01am


salam..atas saranan kak liza Norliza Abdwahab sya pun tulis lah wall nie, sejak 1bulan mkn alfafa dh turun 3 kg,x diet langsung,x senaman(mls),badan makin sihat,dulu ade gastrik angin..bole buang angin mcm base hehehe..kaki lembut,rekahan di tumit dh berkurangan..dlu tapak kaki sy tumbuh ketuat separuh kaki rse nyer..mgg sakit hati sgt bile tgk tpi dh hilang hampir 99% skrng nie.byk lah yg berubah sbb sya x kuat pantang mse lahir kan ank..bdn sakit2 sekrng alhamdulillah..syukur sgt pada ALLAH S.W.T terbuka hati nk beli alfafa yg di saran oleh kak liza.walaupun x sembuh sepenuhnya tpi dh byk perubahan bdn nie.semoga allah memyihat kan tubuh badan sya.AMIN...
Like ·  ·  · May 2 at 4:53pm

 ada banyak lagi testimoni mengenai gastrik nie... masing-masing puas hati esp dan alfafa nie membantu menyelesaikan masalah mereka.. Yelah, sape yang nak sakit kan...
Untuk anda yang mengalami masalah gastrik, meh pm saya utk dapatkan maklumat lanjut...
    


Shaklee Id 846147
Berminat?boleh hubungi saya di shaidahmazlan@yahoo.com 
or sms saya 0177206723






Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...